Kalfjes, kalfjes en nog een kalfjes - Reisverslag uit Roblin, Canada van Liesbeth Buitendijk - WaarBenJij.nu Kalfjes, kalfjes en nog een kalfjes - Reisverslag uit Roblin, Canada van Liesbeth Buitendijk - WaarBenJij.nu

Kalfjes, kalfjes en nog een kalfjes

Blijf op de hoogte en volg Liesbeth

01 Mei 2017 | Canada, Roblin

Elke dag worden er minstens drie kalfjes geboren. Drie keer per dag gaat er iemand te paard of met de truck het land in om te controleren of er kalfjes bij zijn gekomen en of het allemaal goed gaat. De nummers van de koeien worden dan genoteerd zodat ze weten welke koeien gekalfd hebben. Als er een aantal kalfjes van een paar dagen oud zijn, worden deze samen met de moeder koeien te paard uit de kudde gedreven naar het veld ernaast. Wanneer er een stuk of 30 koeien met kalfjes in het veld zijn worden deze op de truck gezet en naar velden verderop gebracht, omdat ze niet genoeg gras bij huis hebben. Inmiddels is het ook al een paar keer voorgekomen dat de koe het kalf er niet zelf uit kreeg en we de koe te paard naar huis moesten drijven om het kalf er vervolgens uit te trekken. Dit gebeurt natuurlijk altijd op onmogelijke tijden. Vanochtend net voor kerktijd waardoor we de kerkdienst gemist hebben.
Ze hebben hier op het erf twee honden lopen. Ik had de taak om ze elke ochtend te voeren, dus ik was al snel dikke vrienden met de honden en zodra ik uit het huis kwam liepen ze achter me aan waarbij ik ze regelmatig een aai gaf. Totdat de eigenaar van de ranch mopperend aan tafel zat, omdat die honden nu al weer in de tuin liepen en juist buiten in het veld moeten zijn om de wilde dieren te verjagen. Dus nu doe ik alle moeite om de honden te negeren en worden ze inmiddels ergens buiten in het veld gevoerd ;) Maar ondanks dat ze zoveel in de tuin lopen doen ze hun taak wel goed. Toen ik op een avond samen met de eigenaresse van de ranch opzoek was naar een kalf die door de omheining was gegaan, kwam een van de honden opeens keihard voorbij gerend. Hij zat achter een kayote aan die vlakbij ons liep.
Ze hebben hier ook een aantal trekpaarden die veulens moeten krijgen. Het eerste veulen is afgelopen vrijdag geboren. Ik had nog nooit eerder een veulen gezien met zulke grote achterbenen, maar dat zal wel bij het ras horen. De paarden die moeten veulenen staan helaas ergens achterin een veld, dus ik zie ze niet zo vaak.
Inmiddels is er nog een jongen hier die net als ik via workaway hier terecht is gekomen. Dit is de eerste keer voor hem dat hij op een boerderij is, dus we kunnen erg om hem lachen. Inmiddels heeft hij al zijn eerste paardrijlessen gehad en dat bevalt hem ook nog. Verder mag hij alle vervelende klusjes voor mij doen, want ik moet regelmatig met hem samenwerken en omdat ik langer ben mag ik alles uitleggen ;) Van de week moesten we een graantruck schoonmaken. Helaas zitten er in die dingen geen deurtjes, dus moesten we over de rand heen klimmen. Ik ben alleen niet zo’n held met hoogtes, dus nadat we de eerste container ben ik maar niet meer over het randje geklommen en heb vanaf de zijkant de bezem en schep aangegeven. Toen was ik wel blij met een extra hulpje ;)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Liesbeth

Actief sinds 02 April 2017
Verslag gelezen: 100
Totaal aantal bezoekers 2246

Voorgaande reizen:

12 April 2017 - 14 September 2017

Liesbeth in Canada

Landen bezocht: